Nye knopper – det rykker :-)

Hvis vi lige ser bort fra den fod der tydeligvis hellere vil røre jorden end fodhvileren, så kørte jeg rigtig godt i weekenden. Både til landsholdstræning på Fyn lørdag og til Som…. øhh Vintertrial igår. Set i lyset af at jeg slet ikke har trænet Trial i 2012 (tror det begrænser sig til Backflips træning) så må forklaringen være god køreform, fysisk form og så 2 spritneues dæk.

Af fysisk træning har jeg den forgangne uge noteret mig:

  • Mandag: 1 times boksning, 1 times styrke træning.
  • Tirsdag: 1 times lednær skuldertræning (så lortet ikke går så let af led igen…)
  • Onsdag: 1,5 times bøvle enduro – se video længere nede på siden “Vejlensisk Enduro”.
  • Torsdag: 1 times boksning, 1/2 times mave-ryg træning (core – avav…)
  • Fredag: 11 km løb.
  • Lørdag & søndag: 10-15 trial inkl. sjatgas og pauser.

Da jeg vågnede her til morgen kunne jeg godt mærke min lænd og tror passende at jeg kan springe træningen over idag = hvile/kontordag 🙂

 

 

Som noget nyt til danske trial løb vil der være små afmærkede områder hvor de små kan futte rundt og lege på deres enten el,- eller benzindrevne knoldhoppere. Godt initiativ og veludført. Jeg fik hilst på den lille Johan som eftersigende var blevet inspireret af mig til at begynde på Trial. Fedt 🙂

Der er billeder fra løbet igår her – løbet var i øvrigt en stor fornøjelse. Sektionerne blev forholdsvist nemme grundet det gode vejr, men hold nu helt fast hvor er det sjovt at køre Trial.

Jeg begriber ikke hvorfor der ikke er flere fra dansk motorsport der dyrker den her sport. Der er jo direkte pay-off både økonomisk, teknisk og psykisk. Ikke så meget fysisk, men alligevel bevarer det lidt køreform… “Det går for langsomt” “det er ikke noget for os” “vi har ikke råd” er alt sammen ligeså vattede søforklaringer som når børn siger “det kan vi ikke li” før de har smagt. Trial er en mestersport. Det kræver nosser at skyde en potent motorcykel af og blæse op af en stejl skrænt/sten osv som man ikke må/skal ryge ned af. Trial er en konsekvenssport uden sammenligning og den kræver enorm koncentration. Trial vil ikke kun spare dig for penge på længere sigt, men det vil også få dig hurtigere i mål – hvad end målet må være.

Fordele:

  • Trial giver suveræn balance = hvem er ikke interesseret i det som motorsportsudøver?
  • Trial koster mellem 2.-10.000 kr. årligt alt inklusiv!!! (minus cyklens afskrivning) = sæt 1-2 nuller bagved og så har du budgettet for en Roadracer, MX’er eller tallerkenræser….. 🙂
  • Trial kan dyrkes året rundt = mudder, sne og is – ingen problem, det er bare endnu bedre træning.
  • Trial larmer mindre end din nabos plæneklipper = du kan sågar øve i gårdspladsen, indkørslen, i haven, i naboens skov (husk at spørge om lov…)

Ulempe:

Du får ikke Trial serveret på et sølvfad, ligesom eksempelvis motocross hvor der er jeg ved ikke hvor mange baner. Trial kræver tit at man køre lidt efter træningen og at man selv er aktiv for at finde et træningsområde. Men igen….. jo flere trial kørere, jo bedre forhold. Så hvis du er interesseret i at vide mere om Trial, hvor, hvornår, hvordan og hvorledes, så skriv til enten Ole fra Trialaction eller Thomas Ertmann fra Trial Sportsudvalget. Så er du godt i gang 🙂

God mandag!