Enduro i Danmark og USA

Hvordan er sådan en 300 GasGas Racing 2012er så at køre på?

Alt er jo bedre end på den gamle. Lidt lavere gearing og et lavere sæde vil være perfekt. Ved ikke om det er kulden, men synes den går lidt sjovt. Har flyttet nålen til midterste hak og sat en lidt større hoveddyse i. Pigdæk er monteret og det fungerer super. Alle burde bruge dem om vinteren, så er der ingen undskyldning. De holder jo i årevis og man kan få en masse træning i sne og is.

Nyt træningsområde… Dejligt kuperet og kan gøres tilpas umuligt. Dog meget tæt på huse, så mulighederne for at komme der fremadrettet afhænger af naboernes reaktion. Området er en slugt som grænser op til en landevej, så der er ok volde til lyddæmpning. Krydser fingre 🙂

Ole Kristensen fra trialaction.dk har igen hjulpet mig med XC-Ting tøj. Denne gang et par varme endurobukser, som mest af alt minder om skibukser, et par almindelige (kvidhvide) enduro bukser og et par Neopren handsker. 1000 tak for hjælpen og ikke mindst for at bruge en dag på at gå min Montesa igennem i torsdags. Nu kan den sagtens klare en sæson til med mig på nakken 🙂

Billetten til Californien er booket (Billund-Frankfurt-L.A. t/r 4019 kr. – billigt). Jeg rejser d. 30. april og er hjemme igen d. 17. maj. Logistik, bolig og motorcykel er organiseret. Jeg skal bo hos en rigtig cool, livsglad og jævnaldrende Sydafrikaner (Grant Wheeler) som jeg mødte i Rumænien sidste år. Han bor i Hollywood og laver ekstrem enduro videoer for Jeff Pakosta, som jeg også har mødt mange gange efterhånden. Jeffs firma hedder Throttle Entertainment og er kendt verden over. Motorcyklen (en honda 250 crosser, hmm….) stilles til rådighed af en gut jeg aldrig har mødt før. Han hedder Ryan Cepek og bor i Laguna Hills, åbenbart der hvor de rige og berømte bor. Han kører mig til løbet i Vegas d. 4. maj. Den 5. maj er der supercross finale i Vegas, og det bliver det vildeste pis at se – noget jeg har drømt om siden jeg startede med motocross for ca. 15 år siden. Jeg er betænkelig overfor at skulle køre så teknisk på en fuldblods Crosser, men sidste år blev jeg meget positivt overrasket over den Yamaha 250 2takts crosser som jeg lånte til GNCC løbet. Så længe Ryan kan klare en lav gearing, lavt sæde, højt styr og blød affjedring, så skal det nok gå.

Angående Ryan Cepek og hans totalt umotiverede grundlag for at hjælpe mig med en cykel og logistik til las vegas løbet, skrev jeg til Charkie (ham der hjalp mig i Pennsylvania sidste år med GNCC løbet) omkring min korrespondance med Ryan. Synes det virkede lidt suspekt at jeg skrev lange emails til Ryan og fik en halv sætning tilbage hver gang… Charkie skrev dette tilbage til mig:

“I wanted to do the Las Vegas EX a couple years ago so I made a craigslist ad to see if I could rent a bike in the area. Ryan responded and then he purchased a used 250 two stroke for me to borrow, then he bought all new parts for the bike. He took the suspension to RG3 and had it re valved for my weight and endurcross conditions.

He picked me and Chuck Taylor (My friend) up at the airport, drove us around Las Vegas for an hour or two so that we could see everything. Then dropped us off at my hotel. The next day he was at the stadium bright and early with the a brand new looking CR250.

He told me not to worry about breaking anything on the bike.
I raced, didnt even make the night program, and then he invited me out to California in the spring for another race.
Also he took us out for lunch and to race gokarts before we went back to the stadium for the main event.

In my experience with Ryan, he is an extremely nice guy. It was nearly uncomfortable to have someone that I didnt even know do all of this nice stuff for me. 
I’m not sure what his motivation is but I kept calling him the team manager and he seemed to like that.

Ryan does become very busy with his work, and he has a family too. 

So in my experience with him, he is a person who will go above and beyond what he says he will do”

Endurocross er suveræn underholdning for tilskuerne og vanvittigt hårdt og krævende for deltagerne. 100 % sprint og konstant pres på. Jeg får min røv sparket og jeg skal være ekstremt tilfreds hvis jeg når finalen. Som udgangspunkt er det en sejr bare at holde ved startlinien i Vegas. Går det så galt at jeg får et eller andet fornuftigt resultat ud af det, så kan jeg være så heldig at kvalificere mig selv til X-Games Endurocross 2012. Så snakker vi 😉

Hvor er det da egentligt utroligt dejligt at der er nogle folk rundt omkring som gider at hjælpe en offroad junkie som mig. Håber jeg en dag kan gøre noget tilsvarende for andre som brænder inderligt for en god sag men mangler hjælp/netværk til at realisere drømmene 🙂