Skip to content Skip to footer

Min VM debut

Det har været en særdeles hektisk tid på det seneste. Udfordringerne med at komme til Barcelona og køre finalen i Indendørs Enduro d. 31. januar mod verdenseliten, har virkelig været stor. Jeg har gang på gang set mine planer gå i vasken, fordi det hele tiden har været afhængigt af andre personer. Men nu er jeg kommet frem til en løsning, og jeg håber alt flasker sig.

Planen er nu den, at jeg i morgen ved 13-tiden flyver med RyanAir til Girona, hvor en af mine bedste spanske venner, Eduard Homs Pages, samler mig op i lufthavnen. Han er virkelig en kammerat! Han har fået fri fra arbejdet til den uge, så vi sammen kan gøre mig klar til VM løbet d. 31. i det store olympiske stadion, Palau Sant Jordi. Eduard stiller sin private KTM 400 EXC 2006 motorcykel til min rådighed, og sågar også til VM løbet, hvor det sikkert kommer til at gå vildt for sig. Derudover huser han mig alle dagene privat, og som jeg kender ham, så har hans venlighed og sympati ingen grænser. Jeg glæder mig rigtig meget til at bo hos ham. Det bliver en stor oplevelse. Eduard var i øvrigt personen der gav mig en kørelejlighed 800 km. syd for hvor jeg boede i april måned 2008. Vi ville begge køre Spansk Mesterskab i Enduro, og da da jeg umiddelbart før løbets afvikling mistede min kørelejlighed til dette løb i Almerien, reddede Eduard dagen og bidrog til realiseringen af mit mål om at køre Spansk Enduro Mesterskab.

Efter Eduard har samlet mig op i lufthavnen i morgen, tager vi hen på XC-Ting (www.xc-ting.com) fabrikken i Girona (10 min. fra lufthavnen), hvor jeg via Ole Kristensen og Trialaction (www.trialaction.dk) har fået lavet en sponsoraftale. Det er første gang i mine 15 aktive motorsportsår, jeg har fået så stor en sponsorstøtte, så det er jeg virkelig glad for. Baggrunden for at Ole har realiseret dette sponsorat er primært fordi jeg har store internationale motorsportsmålsætninger, især i Enduro og Rally, og da XC-Ting er et meget lille brand i Danmark, vil jeg prøve at promovere det ved konkurrencerne samt ved mine Trial Stunt Shows, og dermed udbrede navnet.
Sponsoratet, som delvis kommer direkte fra XC-Ting fabrikken, lyder på komplet tøj og udstyr, lige pånær knæbeskytter, da jeg foretrækker mine knæskinner fra Asterisk, fremfor XC-Ting knæbeskyttere, der ikke sikrer mod ledskader, men primært mod skrammer og knubs. Jeg er meget positiv over denne mulighed for at vise XC-Ting produkterne frem og ikke mindst til at se deres fabrik og forhåbentligt gøre dette til starten på et samarbejde i fremtiden.

Jeg er meget spændt på hvor langt jeg når i de indledende runder. Den internationale konkurrence er meget hård, med mange professionelle såvel regerende som tidligere verdensmestre. Jeg er oppe imod absolutte topkørere og der bliver med garanti ikke givet ved havelågen. Jeg håber på nogle gode starter, stabil kørsel og is i maven. Motorcyklen skal stilles godt ind til løbet, og så skal jeg ellers bruge al den Trial teknik jeg har tillært mig over det sidste års tid. Det ultimative mål på søndag er naturligvis at gøre en god figur og komme i finalen. Sker det, så skal det fejres!!

Imellem de heat vi Indoor Enduro kørere skal deltage i, bliver der afviklet VM i Indendørs Trial samme sted. VM i Trial er virkelig Bad-Ass. De kørere der kan få deres maskiner rundt på de ekstreme forhindringer, uden at røre jorden vel og mærke, er virkelig skrappe. Deres niveau er opbygget over en typisk 15-20 års benhård træningsindsats og fortjener så meget respekt. Jeg ser meget frem til den intense oplevelse det bliver blot at overvære deres kontrol og beherskelse på 2 hjul.

Når hele arrangementet er slut, så kører Eduard mig til Barcelona lufthavn, hvor jeg så tilbringer natten, da jeg tidligt dagen efter forlader solkysten. Turen går derfra over til NordAtlanterhavskysten til lufthavnen i Bilbao, hvor min kammerat Klaus Sørensen, samler mig op. Klaus bor en time fra Bilbao, i en lille flække, ved navn Somo. Klaus medbringer sin KTM 200 og en lejet KTM 300 til mig, og så skal vi direkte ud i bjergene og lære mig den nye cykel at kende. Det bliver endnu en udfordring, da jeg ingen erfaring har på 300cc motorcykler. Men med min rutine i at køre motorcykel, så forventer jeg en hurtig tilpasningstid.

Sammen med Klaus skal vi træne 3-4 dage sammen, inden vi kører mod Toscana i Italien, sammen med en af Klaus’ bekendte ved navn Jesus. Jesus kører camperen med dertilhørende Trailer, mens planen er at Klaus og jeg skal drive den af bagi! Det lyder næsten for godt til at være sandt. Jesus lejer enduro motorcykler ud primært til turister, og sammen med Klaus laver de ture i deres område. Det er meget populært og helt unikt. Tryk www.klaussorensen.dk for yderligere info om offroad-oplevelser i Spanien.

Vi skulle gerne være i Toscana et par dage inden løbet, og vi lægger ud med en overnatning i en bjerghytte. Det bliver rigtig hyggeligt og samtidigt ordentligt spændende. En stor del af motivationen for at komme ud at køre de internationale løb, er min iver for at møde kulturer og udbrede mit netværk.

Løbet vi skal køre d. 6. februar går under navnet Hells Gate, og udgør 1. afdeling af VM’et i Extreme Enduro. Det er kort fortalt et helvede bare at gennemføre løbet, og man skal elske at presse sig selv fysisk såvel som psykisk, for overhovedet at gide denne slags konkurrencer. Jeg forestiller mig at vores mentalitet, i en vis udstrækning, kan sammenlignes med triatleters. De holder også på, indtil målstregen krydses, uanset forholdene, udfordringerne og de lange bakker. Klaus deltog i dette løb sidste år, og kom desværre ikke i finalen, selvom han var uhyre tæt på.

Det gælder om at køre et teknisk svært spor om morgenen, og det gør man ca. i 4 timer. I forhold til vindertiden, bliver de sidste sorteret fra, vistnok hvis de er en time eller derover bagud. Er man med igennem de første 4 timers tortur, så kvalificerer man sig til et aften løb, hvor man nu kører modsat vej rundt og med tillagte nye spor. At det så også bliver mørkt henimod slutningen, stiller store krav til lys på motorcyklen og i pandelamper. Aftenløbet varer også ca. 4 timer, og kun ganske få formår at fuldføre indenfor rimelig tid af vinderen.
Min ambition er naturligvis at komme i finalen og så hænge på så længe som muligt. Uden nogensinde at have prøvet dette løb før, så er det svært at definere målsætningen mere specifikt.

Turen tilbage til Danmark er endnu uvis. Det har været svært at finde den rigtige løsning, men meget peger på at jeg skal på et tog hjem. Jeg håber på afklaring snarest, da alting kun bliver dyrere, jo længere jeg venter. Igen er jeg afhængig af andre, og beslutningen er svær at tage.

Jeg vil sammen med mine medieksperter, brødrene Niels og Christian Tang, sætte en rigtig spændende mini-film omkring denne udenlandske udflugt sammen. Til dette formål medbringer jeg mit digitale Canon spejlreflekskamera, et kompakt Canon kamera med videofunktion samt mit nye GoPro HD hjelmkamera. Sidstnævnte er kommet hjem for få dage siden, og jeg er meget spændt på at se resultater fra dette nye HD apparat. Det skulle være noget af det bedste på markedet pt.
Thomas Schrøder fra importfirmaet Motopro (www.motopro.dk) har været meget behjælpelig praktisk såvel som økonomisk i anskaffelsen af dette videokamera. Det er jeg ham meget taknemmelig for, og jeg håber også at jeg sammen med ham, kan fortsætte et samarbejde over resten af året, evt. også med andre af hans gode produkter til motorsport.

Nu er der ikke meget mere at gøre, andet end at krydse hvad der krydses kan, og så give den gas!!

Translate »

What about my newsletter?

My newsletter goes out on the 1st of every month and basically sums up the past, the present and the future.